Amortisör ve Bağlantı Parçaları

Amortisör ve Bağlantı Parçaları

Amortisör ve Bağlantı Parçaları

Amortisör, kabin kanatları ve dolap kapaklarının istenen açıda açılıp kapanmasını ve kapakların sabit kalmasını sağlayan elemanlardır.  Amortisörler kuru tipler ve akışkan tipler olmak üzere iki gruba ayrılırlar.

Kuru Tipler, yaylar ve lastikler olarak; Akışkan Tipler ise gazlı ve sıvı olarak iki grupta incelenirler.

Gazlı amortisörler gaz basıncı ile çalışan, itme veya çekme vazifesi gören bağlantı aksesuarlarıdır. İmalat çeliğinden üretilmişlerdir. İmalat çeliği yüksek dayanıklılık istemeyen makine parçalarında sıklıkla kullanılmaktadır.

Miller, pimler, dişliler, dişli parçaları, cıvatalar, akslar gibi parçalar kullanılarak; taşıt, motor, makine ve aparat yapımında; kancalar ve kalıp setlerinde imalat çeliği kullanılmaktadır. Özellikle makine imalat sektörü imalat çeliklerini tercih etmektedir.

Gazlı amortisörler piston, piston başı, silindir, taban parçası ve contadan oluşur. Amortisörün içinde gaz basıncı bulunmaktadır. Ancak bu gaz basıncının farklı alanlarda oluşması nedeniyle, kuvvet bir tarafa doğru oluşur. Amortisör mili de kuvvetin fazla olduğu yöne doğru hareket eder.

Uzamaya uygulanan kuvvet uygulanan dengenin kuvvetinden fazla olduğunda, piston kolu uzar; tersi durumda ise, uzatma kuvveti daha küçükse piston kolu geri çekilir. Pistonun silindir içinde yol aldığı ve taradığı bölgeye strok adı verilir. Yani pistonun açılabileceği maksimum ve minimum ölçüdür.

Strok kuvvetleri Newton birimi ile gösterilir. Firmamızda ki amortisörlerin strok ölçüleri ve itme kuvvetleri (Newton) şu şekildedir; Strok 150 mm F300N, Strok 105 mm F150N, Strok 85 mm F85N.

Amortisör Bağlantı Parçaları

Amortisörler, kullanılacakları profil kanallarına bağlantı elemanları yardımıyla monte edilirler.

Bağlantı parçaları, kullanılacak profilin kanal genişliğine göre seçilmelidir. Bağlantı parçaları isteğe ve kullanım alanına bağlı olarak bağlantı somunları ile sigma profillere bağlanır.

Amortisörün iki ucuna bağlantı sacı, imbus cıvata ve fiberli somun yardımıyla bağlanır.

Bu bağlantı saclarının bir tanesi üçgen, diğeri ise dikdörtgen şeklindedir. Dikdörtgen bağlantı sacı üzerinde bulunan deliklerden sabit olan üniteye, üçgen bağlantı parçası ise açılması istenen kanada monte edilir.

Gazlı amortisörler, her zaman gevşek durumda sökülmeli veya takılmalıdır, bakım gerektirmez. Yağlama veya servis ihtiyacı yoktur.